Šport od pradávna bol súčasťou telesnej kultúry národov ako oblasť významnej činnosti ľudí
ľudí žijúcich v rozličných životných podmienkach. Telesná kultúra ako jedna z oblastí všeo
becnej kultúry na úrovni ktorej sa nachádzala daná spoločnosť,bola historickým fenonomen
om doby v ktorej sa vykonávala ako telesná aktivita. Slúžiaca nie len pre rozvoj fyzických
ale aj duševných vlastností človeka. Spomeniem len starovekých Grékov,ktorí už pred naš
im letopočtom pochopili dôležitosť vzájomného rozvoja tela a ducha- kalokagatia.
Šport bol a nakoniec aj je telesná aktivita vykonávaná súťažnou formou, má svoje
pravidlá, zákonitosti a súvislosti so spoločnosťou ľudí, ktorí ho realizujú.Preto sa podie-
ľa na vytváraní spoločných záujmových spoločenstviev-klubov. Podľa ich zamerania.
môžeme ich rozdeliť do dvoch základných skupín: individuálne a kolektívne.
Obidve skupiny majú jednu spoločnú črtu: sú amatérske, alebo profesionálne.
Vstupom profesionalizmu do športu sa síce zvýšili výkony športovcov, vďaka finan-
čnej motivácie, ale takmer všetko to ostatné čo prinášal amatérsky šport, sa stra-
tilo. Keď financie tak biznis. Keď biznis tak tovar a predaj. Športovci sa stali tovarom.
Ktosi chce nahovoriť, že peniaze sú zaslúženou odmenou. Boli by, keby na tovare-
športovcoch nezarábali manažeri a majitelia klubov mimo ich skutočný výkon, ale
prostredníctvom ich distribúcie z klubu do klubu.Je pravdou, že športovci majú
z toho okrem finančných výhod aj spoločenské a z mnohých sa stali celebrity.
Práve v tom to pojme celebrity vidím akýsi zárodok závisti bežných ľudí, ktorí pod rúškom
fan klubov ,hlavne v kolektívnych populárnych športoch, futbal a hokej, riešia svoje
nenaplnené ambície. Svojim vandalským konaním na štadiónoch, uliciach, námestiach,
vlakoch dávaju vlastne najavo “ my sme tu, snami počítajte“. Potrebujú si zväčšiť svoje
vlastné ego a nechať sa zviditeľniť prostredníctvom svojej skupiny, ktorú nazívajú
skrytým menom fan klub. Keďže biznis v podstate vytvoril profesionalizmus a s ním spo-
jené sociálne psychoegocentrické prostredie pre ľudí ktorí mu podliehajú by mal tento
neduh športu odstrániť.Otázka teraz znie .Kto stojí za slovenským biznisom v športe?
Ten, kto vyrieši túto otázku a dokáže nájsť právne zodpovedných,bude môcť povedať
Šport nie len biznis.
Mgr. Milan Galický
Mate perfektny postreh! Gratulujem! ...
Celá debata | RSS tejto debaty