O učiteľoch, školstve, vzdelávaní, nie však o platoch

29. januára 2016, alogx, Nezaradené

Svoj blog som zameral na jednu vec, ktorá je vyjadrená gréckym slovom kalokagatia čo znamená rozvoj tela a ducha. Inak povedané výchova a vzdelávanie. Na záexistencie týchto dvoch vývojových javov a ich potrebe, tak pre jedinca ako aj pre spoločnosť vznikla inštitúcia – škola so svojim historicky sa vyvíjajúcim systémom. Dejiny nám potvrdzujú, že škola bola vždy spätá so spoločnosťou v ktorej pôsobila.Dá sa povedať, že sa s ňou paralelne vyvíjala.Tento vzťah bol aj determinovaný vzájomným ovplyvňovaním. Úroveň spoločnosti bola ojedinele daná úrovňou školy resp.jej systému, ale opačne, úroveň školy bola daná úrovňou spoločnosti.Napriek tomu,že nechcem politizovať musím však pripomenúť, že škola,alebo jej systém bol, je a bude vždy poplatný spoločnosti, pretože je od nej ekonomicky závislý.Taktiež ľudia pôsobiaci v tomto systéme nemôžu byť“apolitickí“. Vlastne musia konať podľa nariadenia vlády danej spoločnosti, ktorá je jej politickou inštitúciou. Z toho jasne vyplýva, že úroveň školstva je obrazom úrovne spoločnosti. Už 26 rokov postráda občan ako jedinec  spoloč nosti všestrannú starostlivosť v duševnom a telesnom vývoji zo strany školstva. V postate došlo k odtrhnutiu výchovy od vzdelávania Ja osobne som stihol odísť so školstva skôr ako by som zažil stav akéhosi vyhorenia osobnosti. Áno vyhorenia, to je ten stav ktorým trpia všetci nedocenení učitelia, ktorí sú produktom pomýleného školského systému. Samotný štrajk  považujem za bezvýznamný, aj keď dobre načasovaný čin zúfalých, psychicky a morálne zneužitých učiteľov, štátom bez morálnycsociálnych a právnych zásad.

 

Na záver:  Ak sa nájde po voľbách schopná vláda, nekorupčná a nespolupracujúca s oligarchami

a dá si do programu skutočné prepracovanie školského systému, môže sa ešte školstvo

zachrániť. Hlavnú myšlienku nového školského systému zakotviť v znamení cieľa:

Ťažisko výchovy musí zabezpečovať rodina, vzdelanie škola.